17 июля – день памяти святых Царственных страстотерпцев Благочестивейшего Самодержавнейшего Государя Императора Николая Александровича, Супруги Его Благочестивейшей Государыни Императрицы Александры Феодоровны, Наследника Благоверного Царевича Алексия Николаевича, Благоверных Великих Княжен Ольги Николаевны, Татианы Николаевны, Марии Николаевны и Анастасии Николаевны.
АКАФИСТ СВЯТЫМ ЦАРСТВЕННЫМ СТРАСТОТЕРПЦАМ
Избрании царственнии страстотерпцы седмочисленнии, Христу Богу, яко агнцы непорочнии, в жертву принесшиися. Земли Российския хранитилие и молитвенницы, яко стяжавшии от Царя царствующих и Господа господствующих благодать молитися за ны, от всяких нас бед и напастей свободите, да благодарственно восхваляем вас: Радуйтеся, царственнии страстотерпцы, Руси Святыя похвало и украшение.
Ангели Божий, хранителие душ и телес ваших, наставляху и укрепляху вас, святии, не токмо во страданиих, но присно утверждаху во истиннем пути, да будет житие ваше праведным к увенчанию мученическому, темже прославляем вас сице: Радуйтеся, страх Божий в сердце, яко основание, положившии; радуйтеся, премудрость Божию издетска возлюбившии. Радуйтеся, не яко наемницы, но сыны Божии Господу угодившии; радуйтеся, яко и звания друзей Божиих удостоившиися. Радуйтеся, христианскаго благочестия твердое правило; радуйтеся, Православныя веры крепкое исповедание. Радуйтеся, царствующаго рода Российскаго утверждение; радуйтеся, страждущаго народа нашего утешение. Радуйтеся, царственнии страстотерпцы, Руси Святыя похвало и украшение.
Видящи Пресвятая Дева скорбь, стенание и плач народа нашего, егда смутная времена насташа, умилосердися и яви милость Свою чрез икону, именуемую Феодоровская, во избрании законнаго от Бога Михаила царя, да будет икона та покров и защита ему и всему новоизбранному царскому роду и во утверждение державы Российския. Сего ради мы благодарственно вопием Богу: Аллилуиа!
Разумеша людие Российстии, яко Господь избранием на царство Российское новаго рода от благочестиваго корене утиши нестроения, смуты, мятежи в Земли нашей и мир и благостояние Церкви Своей дарова. Мы же, к вам, царственнии страстотерпцы, яко рождием от ветви сея благословенныя, со умилением вопием: Радуйтеся, венец и похвало рода царскаго и священнаго; радуйтеся, корене благочестиваго преславныя отрасли. Радуйтеся, Российскаго Патриарха Филарета и великия старицы инокини Марфы святое наследие; радуйтеся, благочестия двоицы сея преславное исполнение. Радуйтеся, священнаго праотца вашего любовь и ревность о Православном отечестве наследовавшии; радуйтеся, преподобныя праматере смирение и упование на помощь Божию восприемшии. Радуйтеся, прадеднаго благословения Божия Матере удостоившиися; радуйтеся, благословение сие, яко залог, даже до смерти мученическия соблюдшии. Радуйтеся, царственнии страстотерпцы, Руси Святыя похвало и украшение.
Сила Божия и промышление Всевышняго явися в рождении твоем, царственный страстотерпче Николае, великому бо чудотворцу Мир Ликийскому уподобився, новый заступник Российския Земли показался еси, многия же скорби и болезни, яко праведный Иов, в житии претерпев, ныне с лики мученическими наслаждаешися райскаго блаженства, воспевая Богу: Аллилуиа!
Имея сугубыя заступники и покровители, Иова праведнаго и Николая святителя, в рождении твоем, державный страстотерпче, добродетели тех в сердце стяжал еси. Мы же, благодаряще Бога и дивящеся Его всесильному промышлению о тебе, благоговейне воспеваем сице: Радуйся, в молитвах святителя Мир Ликийских присно призываяй; радуйся, того помощию Российскую Державу праведно окормляяй. Радуйся, сердечным попечением о людех тому уподобивыйся; радуйся, милосердие во всех делех, якоже оный, явивый. Радуйся, истину и верность во всем житии твоем, яко Иов, сохранивый; радуйся, кротость и незлобие того в сердце твоем стяжавый. Радуйся, в тяжких бедах, якоже многострадальный праведник, устнама пред Богом ничимже согрешивый; радуйся, вся приключшаяся тебе благодарно со смирением терпевый. Радуйтеся, царственнии страстотерпцы, Руси Святыя похвало и украшение.
Бурю смущения, воздвизаемую от человек злочестивых в стране нашей, твой державный родитель рукою крепкою укроти и царство Российское цело и нерушимо тебе в наследие даде. Обаче завистию диаволею Земля наша в вящее искушение ввержена бысть и тя, угодниче Божий, отверже. Ты же, святче, провидя сие попущение Божие за грехи людския, усердно Богу воспевал еси: Аллилуиа!
Cлыша наставления державных родителей твоих и праведнаго Иоанна Кронштадтскаго, како подобает православному государю быти, положил еси в сердце, царственный страстотерпче Николае, Православие, державу и народ Российский во единстве блюсти. Сего ради мы воспеваем тебе тако: Радуйся, благочестивых родителей отрадо и утешение; радуйся, мудрых наставлений исполнение. Радуйся, издетска вере и благочестию наученный, радуйся, в любви к Богу и Церкви укорененный; Радуйся, в верности ко отечеству и народу своему воспитанный; радуйся, душу свою за него положити готовый. Радуйся, царский венец от Бога с благоговением восприемый; радуйся, дара Духа Святаго на царское служение в помазании миром удостоенный. Радуйтеся, царственнии страстотерпцы, Руси Святыя похвало и украшение.
Богосветлая звезда во мраце скорбей благоверней супружнице твоей явился еси, царственный страстотерпче Николае, указуя и возглавляя путь ея, якоже повеле Господь. Мы же, прославляюще ваш благословенный святый брачный союз во Христе, хвалу Богу воздаем, поюще: Аллилуиа!
Видя царственный страстотерпец, яко зарю солнечную, яко Ангела светла, юницу Александру, избра ю себе в благоверную супружницу, православную царицу и матерь народа Российскаго. Мы же, ведуще усердное служение ея, воспеваем сице: Радуйся, именитаго рода благочестивое прозябение; радуйся, от лютерския веры к Православию образе спасительнаго прехождения. Радуйся, всем сердцем молитву возлюбившая; радуйся, о службе Божией сердечно ревновавшая. Радуйся, словом Божиим и писанием святых отец себе назидавшая; радуйся, посты церковныя благоговейно соблюдавшая. Радуйся, русское благочестие достойне восприемшая; радуйся, истиныя жизни во Христе приобщившаяся. Радуйтеся, царственнии страстотерпцы, Руси Святыя похвало и украшение.
Проповедницы чистоты святаго брака во образ единства Христа и Церкве явилися есте, благовернии Николае и Александро. Вы бо, благодать сего великаго таинства достойно восприемше, даже до мученическия кончины Христу и друг другу верность сохранили есте, присно воспевающе Богу: Аллилуиа!
Возсия в стране Российстей, яко прекрасная светила, благоверная царственная чета Николай и Александра, истинная домашняя церковь, супрузи, связуемии союзом любве о Господе. Мы же, прославляюще образ их супружескаго целомудрия и добронравнаго жития в мире сем развращеннем и грешнем, со благоговением воспеваем сице: Радуйтеся, всем сердцем Бога взыскавшии; радуйтеся, в путех Господних непорочно ходившии. Радуйтеся, чето честная, свыше избранная; радуйтеся, двоице святая, славою и честию от Бога увенчанная. Радуйтеся, целомудрие супружеское многочадием прославившии; радуйтеся, чада своя, яко новосаждения масличная, окрест трапезы Небесныя собравшии. Радуйтеся,
в супружестве благочестно жити научающии; радуйтеся, мир Христов оным милостивно низпосылающии. Радуйтеся, царственнии страстотерпцы, Руси Святыя похвало и украшение.
Хотяще свой дом благочестно устроити, заповеди Господни и брак честен добре соблюли есте, благовернии супрузи Николае и Александро. Темже, многочадием свою домашнюю церковь украсивше и дщери своя, яко мудрыя евангельския девы, воспитавше, в невесты Христу уготовали есте. С нимиже ныне вкупе воспеваете Богу: Аллилуиа!
Новую милость яви Господь народу русскому, добронравныя и целомудренныя дщери благочестивыя царственныя четы: Ольгу, Татиану, Марию и Анастасию. Тыя бо, женам мироносицам подражающыя и елей милосердия в душах хранящыя, болящим и страждущим усердно послужиша и мученическую смерть за Христа прияша. Сего ради прославляем их сице: Радуйтеся, дщери царевы, обетований Божиих сподобльшияся; радуйтеся, заповедь Божию о почитании родителей соблюдшия. Радуйтеся, царскаго достоинства не посрамившия; радуйтеся, стихиями мира сего не порабощенныя. Радуйтеся, людем, сущым в бедах и скорбех, помогающия; радуйтеся, за врагов своих усердно молящияся. Радуйтеся, агницы непорочныя, в жертву Богу себе принесшия; радуйтеся, невесты Христовы, в чертозех Жениха Небеснаго пребывающия. Радуйтеся, царственнии страстотерпцы, Руси Святыя похвало и украшение.
Странно и чудно бысть рождение твое, святый царевичу Алексие. Плод бо благославен молитв Саровскаго чудотворца и чаемый царственный наследник родителей быв, слава, надежда и упование явился еси всем концем Земли нашея. Сего ради людие Российстии с радостию благодарственно воспеша Богу: Аллилуиа!
К вышним душею детскою, яко Ангел, устремляяся, святый царевичу Алексие, родители, сестры, сродники и ближняя искренне возлюбил еси и, яко агнец незлобивый, руками злочестивых убиен, новый отрок страстотерпец явился еси. Сего ради восхваляем тя сице: Радуйся, отроча, от утробы матерния Богом предъизбранное; радуйся, чадо, усердными родительскими молитвами к чудотворцу Саровскому России дарованное. Радуйся, царевичу добролюбезный и кроткий, милосердие в сердце стяжавый; радуйся, страдальче, многия скорби и недуги измлада безропотно терпевый. Радуйся, наследниче Российскаго престола, от беззаконных убиенный; радуйся, наследником Царствия Небеснаго от Бога явленный. Радуйся, агнче непорочный, яко праведный Авель, умерщвленный; радуйся, страстотерпче, к лику святых отроков, яко Димитрий царевич, причтенный. Радуйтеся, царственнии страстотерпцы, Руси Святыя похвало и украшение.
Всяк благочестивый удивляется о тебе, царю Николае, како ты во времена, егда в земли нашей истина умалися и подавляшеся неправдою, пребыл еси сын верный Святыя Церкве, защитник и хранитель Православныя веры, таже исповедник и мученик Христов. Сего ради Церковь Русская, ликующи, Богу вопиет: Аллилуиа!
Ветии зловещаннии тщашася оболгати тя лжою и лестию, и истребити память о тебе, царственный помазанниче Божий Николае, кровавым тя нарицающе, обаче погибе память тех с шумом. К тебе же, воистину кровь свою за Христа пролиявшему, Российский народ с покаянием вопиет: Радуйся, прославления праведников и угодников Божиих добрый рачителю; радуйся, Кронштадтскаго пастыря и Саровскаго чудотворца усердный почитателю. Радуйся, православных храмов боголюбивый созидателю; радуйся, иноческих обителей и монашества благочестивый покровителю. Радуйся, Святыя Земли и Горы Афонския щедрый благотворителю; радуйся, духовных вертоградов мудрый попечителю. Радуйся, возрождения соборнаго начала Церкве Русския устроителю; радуйся, восстановления всероссийскаго патриаршаго престола ревнителю. Радуйтеся, царственнии страстотерпцы, Руси Святыя похвало и украшение.
Спасти и сохранити хотя православное царство Российское цело и нерушимо, святый благоверный царю Николае и, видя ослепление народа твоего, отрекшагося от Царя Небеснаго, такожде и земнаго, в душевных муках, оставил еси престол земный. Темже, уповая на милость Господа и себе в руце Божии предав, непоколебим в вере и благочестии пребыл еси, воспевая: Аллилуиа!
Стена и ограждение был еси всем православным людем Российским, святый благоверный царю Николае, избавляя их от нашествия иноплеменников и братоубийственныя брани и мир, елико возможно, тщался еси имети со всеми. Мы же, ведуще сие, благодарне тебе воспеваем: Радуйся, пророчески призвавый народы мечи на орала перековати; радуйся, евангельски сподобивыйся блаженства миротворцев стяжати. Радуйся, стран словенских надежный защитителю; радуйся, народов державы Российския сугубый попечителю. Радуйся, державы Российския мудрый правителю; радуйся, во бранех искусный и доблий воителю. Радуйся, дерзостных дел служителей беззакония тайнаго губителю; радуйся, восставших на Бога и на тя, яко помазанника Его, посрамителю. Радуйтеся, царственнии страстотерпцы, Руси Святыя похвало и украшение.
Пения всякаго достойна память ваша, святии царственнии страстотерпцы. Вы бо, образ исповедничества и ревности по Бозе верным людем показавше, заповедаете не мстити злодеющим, яко любы токмо победит зло, паче же прощати гонящим и молитву творити за них, благодарственно поюще Богу: Аллилуиа!
Светоносный светильник седмочисленный вемы вас, святии царственнии мученицы, царским бо путем шествующе, в жертву благоугодную Агнцу Божию уготоваете себе и невинно смерть приясте. Темже просвещение нам даруйте, озаряюще омраченная сердца наша, и верным путем шествовати научите, прославляющим вас сице: Радуйтеся, агнцы непорочнии, Христу Пастырю последовавшии; радуйтеся, образ исповедничества, верным людем показавшии. Радуйтеся, от юности совесть чисту соблюдшии; радуйтеся, жизни конец достойно восприемшии. Радуйтеся, седмочисленнии страстотерпцы, во едином дусе Богу представшии; радуйтеся, кровию мученическою Церковь Христову украсившии. Радуйтеся, новомученицы, за Русь Святую от безбожных пострадавшии; радуйтеся, лик страстотерпцев Российских добле восполнившии. Радуйтеся, царственнии страстотерпцы, Руси Святыя похвало и украшение.
Благодать изрядну Бог дарова Церкви Российстей, прославив на Небеси святыя царственныя страстотерпцы. Сего ради и мы на земли прославляем вас, яко истинныя хранители и покровители страны нашея, и Богу вопием: Аллилуиа!
Поюще промышление Божие, подвигшее сердца людей Российских прославити вас, царственнии страстотерпцы, на земли евангельски пожившия и за Христа от безбожных пострадавшия и чудесы по смерти прославльшиеяся, дерзаем воспевати сице: Радуйтеся, яко прославлению вашему многия люди возрадовашася; радуйтеся, яко чудесы вашими сердца верных укрепишася. Радуйтеся, народ Российский к покаянию призывающии; радуйтеся, отеческия заветы исполняти нас наставляющии. Радуйтеся, молитвами вашими от междоусобия нас избавляющии; радуйтеся, в мире и любви со всеми жити нам помогающии. Радуйтеся, яко образы ваши мироточением прославляются; радуйтеся, яко в честь вашу храмы созидаются. Радуйтеся, царственнии страстотерпцы, Руси Святыя похвало и украшение.
О единодушная великоименитая седмерице, царственнии страстотерпцы, многия скорби, поругания, страдания душевная и смерть телесную за Христа приемшии и венцы небесными от Него увенчаннии! Приимите ныне от нас похвальное прославление и сердечное покаяние и милостивным вашим ходатайством умолите Царя Славы мир Церкви нашей даровати, страну в Православии, благочестии и единстве сохранити, нам же ожесточения сердечнаго и ослепления избавитися, да сыновне Богу вопием: Аллилуиа!
(Этот кондак читается трижды, затем икос 1 и кондак 1).
ЖИТИЕ СВЯТЫХ ЦАРСТВЕННЫХ СТРАСТОТЕРПЦЕВ
Последний Российский Император Николай II был старшим сыном Императора: Александра III и его супруги Императрицы Марии Феодоровны (дочери датского короля Христиана VII). Он родился 6 мая 1868 года. Император Николай Александрович восшел на престол после смерти своего отца — Императора Александра III — 20 октября 1894 года. Коронование на царство совершилось 14 мая 1896 года в Успенском соборе Московского Кремля.
Супругой Николая Александровича стала принцесса Алиса Гессенская внучка английской королевы Виктории. Родилась принцесса Алиса — будущая Российская Императрица Александра Феодоровна — 25 мая 1872 года в Дармштадте. Венчание Николая Александровича и Александры Феодоровны совершилось 14 ноября 1894 года. В Царской Семье родились четыре дочери: Ольга (3 ноября 1895 года), Татиана (29 мая 1897 года), Мария (14 июня 1899 года), Анастасия (5 июня 1901 года). 30 июля 1904 года у Царской четы родился долгожданный сын, наследник Российского престола Цесаревич Алексий. Николай II относился к несению обязанностей монарха как к своему священному долгу.
Император уделял большое внимание нуждам Православной Церкви, щедро жертвовал на постройку новых храмов, в том числе и за пределами России. За годы его царствования число приходских церквей в России увеличилось более чем на 10 тысяч, было открыто более 250 новых монастырей. Император лично участвовал в закладке новых храмов и в других церковных торжествах. В царствование Императора Николая II церковная иерархия получила возможность подготовить созыв Поместного Собора, дотоле два века не созывавшегося.
Личное благочестие Государя проявилось в канонизации святых. В годы его царствования к лику святых были причислены святитель Феодосии Черниговский (1896 год), преподобный Серафим Саровский (1903 год), святая княгиня Анна Кашинская (восстановление почитания в 1909 году), святитель Иоасаф Белгородский (1911 год), святитель Ермоген Московский (1913 год), святитель Питирим Тамбовский (1914 год), святитель Иоанн Тобольский (1916 год). Император вынужден был проявить особую настойчивость, добиваясь канонизации преподобного Серафима Саровского, святителей Иоасафа Белгородского и Иоанна Тобольского. Николай II высоко чтил святого праведного отца Иоанна Кронштадтского. После его блаженной кончины Царь повелел совершать всенародное молитвенное поминовение почившего в день его преставления.
Император, от природы замкнутый, чувствовал себя спокойно и благодушно прежде всего в узком семейном кругу. Знавшие семейную жизнь Императора отмечали удивительную простоту, взаимную любовь и согласие всех членов этой тесно сплоченной Семьи. Центром ее был Цесаревич Алексий, на нем сосредотачивались все привязанности, все надежды. Обстоятельством, омрачавшим жизнь Императорской Семьи, была неизлечимая болезнь наследника. Приступы гемофилии, во время которых ребенок испытывал тяжкие страдания, повторялись неоднократно. Характер болезни являлся государственной тайной, и родители часто должны были скрывать переживаемые ими чувства, участвуя в обычном распорядке дворцовой жизни.
Императорская чета отличалась глубокой религиозностью. Императрица не любила светского общения, балов. Религиозным духом было проникнуто воспитание детей Императорской Фамилии. Все ее члены жили в соответствии с традициями православного благочестия. Обязательные посещения богослужений в воскресные и праздничные дни, говенье во время постов были неотъемлемой частью их быта. Личная религиозность Государя и его супруги была не простым следованием традициям. Царская чета посещает храмы и монастыри во время своих многочисленных поездок, поклоняется чудотворным иконам и мощам святых, совершает паломничества, как это было в 1903 году во время прославления преподобного Серафима Саровского. Краткие богослужения в придворных храмах не удовлетворяли Императора и Императрицу. Специально для них совершаются службы в Царскосельском Феодоровском соборе, построенном в древнерусском стиле. Императрица Александра молилась здесь перед аналоем с раскрытыми богослужебными книгами, внимательно следя за службой.
Как политик и государственный деятель Государь поступал, исходя из своих религиозно-нравственных принципов.
С началом Первой мировой войны Государь регулярно выезжает в Ставку, посещает воинские части действующей армии, перевязочные пункты, военные госпитали, тыловые заводы – одним словом, делает все, что было важно для ведения этой войны.
Императрица с самого начала войны посвятила себя раненым. Пройдя курсы сестер милосердия вместе со старшими дочерьми – Великими Княжнами Ольгой и Татианой, — она по несколько часов в день ухаживала за ранеными в Царскосельском лазарете.
Император рассматривал пребывание на посту Верховного Главнокомандующего как исполнение нравственного и государственного долга перед Богом и народом, впрочем, всегда предоставляя ведущим военным специалистам широкую инициативу в решении всей совокупности военно-стратегических и оперативно-тактических вопросов.
2 марта 1917 года представители Государственной Думы и предатели из высшего военного командования вынудили Николая II отречься от престола. Отрекаясь от Царской власти, Государь надеялся, что желавшие его удаления сумеют довести войну до победного конца и не погубят Россию. Он боялся, чтобы его отказ подписать отречение не повел к гражданской войне в виду неприятеля. Царь не хотел, чтобы из-за него была пролита хоть капля русской крови. Государь, приняв, как ему казалось, единственно правильное решение, тем не менее переживал тяжелые душевные мучения. «Если я помеха счастью России и меня все стоящие ныне во главе ее общественные силы просят оставить трон, то я готов это сделать, готов даже не только царство, но и жизнь свою отдать за Родину», — говорил Государь.
Духовные мотивы, по которым последний Российский Государь, не желавший проливать кровь подданных, отрекся от престола во имя внутреннего мира в России, придают его поступку подлинно нравственный характер. Не случайно при обсуждении в июле 1918 года на Соборном Совете Поместного Собора вопроса о заупокойном поминовении убиенного Государя святитель Тихон, Святейший Патриарх Московский и всея Руси, принял решение о повсеместном служении панихид с поминовением Николая II как Императора.
В жизни Императора Николая II было два неравных по продолжительности и духовной значимости периода — время его царствования и время пребывания в заключении.
Император Николай Александрович часто уподоблял свою жизнь испытаниям страдальца Иова, в день церковной памяти которого родился. Приняв свой крест так же, как библейский праведник, он перенес все ниспосланные ему испытания твердо, кротко и без тени ропота. Именно это долготерпение с особенной ясностью открывается в последних днях жизни Императора. Большинство свидетелей последнего периода жизни Царственных мучеников говорят об узниках тобольского губернаторского и екатеринбургского Ипатьевского домов как о людях, страдавших и, несмотря на все издевательства и оскорбления, ведших благочестивую жизнь. В Царской Семье, оказавшейся в заточении, мы видим людей, искренне стремившихся воплотить в своей жизни заповеди Евангелия.
Императорская Семья проводила много времени в душеполезном чтении, прежде всего Священного Писания, и в неопустительном посещении богослужений. Доброта и душевное спокойствие не оставляли в это тяжелое время Императрицу. В письмах Александры Феодоровны раскрывается вся глубина ее религиозных чувств — сколько в них силы духа, скорби о судьбе России, веры и надежды на помощь Божию! И к кому бы она ни писала, она находила слова поддержки и утешения. Эти письма – настоящие свидетельства христианской веры.
Утешение и крепость в перенесении скорбей узникам давало духовное чтение, молитва, богослужение, причащение Святых Христовых Тайн. Множество раз в письмах Государыни говорится о духовной жизни ее и других членов Семьи: «В молитве утешение: жалею я тех, которые находят не модным, не нужным молиться». В другом письме она пишет: «Господи, помоги тем, кто не вмещает любви Божией в ожесточенных сердцах, которые видят только все плохое и не стараются понять, что пройдет все это; не может быть иначе, Спаситель пришел, показал нам пример. Кто по Его пути следом любви и страдания идет, понимает все величие Царства Небесного».
Вместе с родителями все унижения и страдания с кротостью и смирением переносили Царские дети. Протоиерей Афанасий Беляев, исповедовавший Царских детей, писал: «Впечатление [от исповеди] получилось такое: дай, Господи, чтобы и все дети нравственно были так высоки, как дети бывшего Царя. Такое незлобие, смирение, покорность родительской воле, преданность безусловная воле Божией, чистота в помышлениях и полное незнание земной грязи – страстной и греховной — меня привело в изумление ».
В почти полной изоляции от внешнего мира, окруженные грубыми и жестокими охранниками, узники Ипатьевского дома проявляют удивительное благородство и ясность духа.
Их истинное величие проистекало не из их царского достоинства, а от той удивительной нравственной высоты, на которую они постепенно поднялись.
В ночь с 3 на 4 июля 1918 года в Екатеринбурге совершилось злодейское убийство Царской Семьи.
Вместе с Императорской Семьей были убиты их слуги, последовавшие за своими господами в ссылку: доктор Е. С. Боткин, комнатная девушка Императрицы А. С. Демидова, придворный повар И. М. Харитонов и лакей А. Е. Трупп, а также убиенные в различных местах и в разные месяцы 1918 года генерал-адъютант И. Л. Татищев, гофмаршал князь В. А. Долгоруков, «дядька» Наследника К. Г. Нагорный, детский лакей И. Д. Седнев, фрейлина Императрицы А. В. Гендрикова и гофлект-рисса Е. А. Шнейдер.
Почитание Царской Семьи, начатое уже святителем Тихоном в заупокойной молитве и слове на панихиде в Казанском соборе в Москве по убиенному Императору через три дня после екатеринбургского убийства, продолжалось на протяжении всего советского периода русской истории, несмотря на жестокие преследования от безбожной власти. Священнослужители и миряне возносили к Богу молитвы о упокоении убиенных страдальцев, членов Царской Семьи. В домах в красном углу почитатели Царственных страстотерпцев, рискуя жизнью, помещали их фотографии. Особая ценность — публикации, содержащие свидетельства о чудесах и благодатной помощи по молитвам к Царственным страстотерпцам. Речь в них идет об исцелениях, соединении разобщенных семей, защите церковного достояния от раскольников. Особенно обильны свидетельства о мироточении икон с изображениями Императора Николая II и Царственных страстотерпцев, о благоухании и чудесном проступании на иконных ликах Царственных страстотерпцев пятен кровавого цвета.
КАНОН ЦАРСТВЕННЫХ СТРАСТОТЕРПЕЦ, ГЛАС 6
Песнь 1.
Ирмос: Волною морскою / Скрывшаго древле / гонителя мучителя / под землею скрыша спасенных отроцы; / но мы, яко отроковицы, /Господеви поим, / славно бо прославися.
Припев: Святии Царственнии страстотерпцы молите Бога о нас.
Венценосче Николае, вкупе с мученическими лики, царицею,чады и слугами, предстояще у Престола Христова, просвещение нам даруйте, озаряющее душ наших омрачение и нечувствие, яко да восхвалим радостно вашу блаженную память.
Ныне проречение Саровскаго старца, яко прославльшаго мя прославит Бог, исполнися, прослави бо церковь русская царственнаго страстотерпца. Темже вкупе с преподобным молится, во еже стяжати нам Благодать Святаго Духа.
Сердце царево в руце Божией, глаголет Господь. Ты же, истинный помазанниче и слуго Господень, благоговейне рекл еси: не токмо жизнь моя, но и путие страны Российския в руце Господней суть.
Богородичен: Ты еси крепость наша, ты еси похвала и радование, Предстательница Непобедимая и Покров державный страны Российския, Пресвятая Богородице с царственными страстотерпцы и новомученики моли спасти рабы твоя.
Песнь 3.
Ирмос: Тебе, на водах / Повесившаго всю землю неодержимо, / тварь видевши на Лобнем висима, / ужасом многим содрогашеся, / несть Свят, / разве Тебе, Господи, взывающи.
Поругание и разорение земли своея от безбожных видя, благочестивый царю, плакася из глубины сердечныя, яко пророк Иеремия, горце стеня и моляся за люди согрешившыя: Милостиве Господи, не остави их, оставльших мя.
На земли алкал и жаждал еси правды Божией, за нюже душу кротце положил еси, праведне Николае, обаче в Горнем Царствии, насытился еси, идеже пребываеши вовеки.
Врачевания и чудеса точите, святии страстотерпцы, людем, верою к вам притекающым, темже печаль нашу на радосгь преложите молитвами вашими.
Богородичен: Прибежище, Вышший Покров Тя имамы, Благословенная Мати Божия, Твоею помощи сохрани и заступи нас, Всепетая.
Седален, глас 4:
Егда мнози от сродник наших отступиша от Бога, отвратишася Божиих заповедей и восташа на Господа и помазанника Его, тогда гнев Божий на землю Русскую прииде, иссяче любы многих, пролияся кровь братий наших, расточишася людие российстии по всему лицу земли, храми наши поруганию предашася, глади, нашествия иноплеменник постигоша ны, и быхом в посмеяние языков. Мы же, разумеюще сие, с сокрушением сердца в покаянии зовем: прости и помилуй нас, Господи, по велицей милости Твоей, очисти беззакония наша и подаждь страждущей стране Российстей предстательством царственных страстотерпец прощение грехов, мир и велию милость.
Слава, и ныне, Богородичен:
Умоли, Милосердая Мати Света, Сына Твоего и Бога нашего еже возставити державу нашу Православную, сохранити ю в мире и благоденствии, избавити ны от междоусобныя брани, укрепити Святую Церковь и оградити ю от неверия, раскола и ересей.
Песнь 4:
Ирмос: На Кресте Твое Божественное истощание / провидя, Аввакум, ужасся, вопияше: / Ты сильных пресекл еси державу, Блаже, / приобщаяся сущым во аде, / яко Всесилен.
Нищетою духовною обогатился еси, святе Николае, и сотвори тя Господь достойна не токмо земнаго, но и Небеснаго Царствия.
Скорбию обдержим бысть, венценосче Николае, зря ослепление народа твоего, отрекшагося от Царя Небеснаго, такожде же и земнаго.
Мужественне возложив упование на Бога в мнгострадальнем земнем служении твоем, якоже Иов иногда, сторицею воздаяние приял еси на Небесех, идеже ныне наслаждаешися царственный мучениче.
Богородичен: Милосердия двери, Благословенная Богородице, отверзи нам, да избавимся от бед и озлобления нашего, во еже пети Тебе непрестанно: Ты еси спасение рода христианскаго.
Песнь 5
Ирмос: Богоявления Твоего, Христе, / к нам милостивно бывшаго, / Исаия, Свет видев Невечерний, / из нощи утреневав, взываше: / воскреснут мертвии, / и востанут сущии во гробех, / и вси земнороднии возрадуются.
Миротворец явился еси, царю Николае святый, неся мир миру, спасая и защищая тысящи во Отечестве твоем и в иных странах, сего ради сын Божий, по слову Господню, нареклся еси.
Изгнание, поношеие, гонение и всяк глагол ложный, на вы реченный, претерпесте, святии царственнии мученицы. Радуйтеся убо и веселитеся, яко мзду вашу на Небеси приясте.
Служителие беззакония тайнаго, венец терновный сплетше, возложиша на тя, царственная главо, обаче дерзостная дела их погибоша яве.
Богородичен: В тину грехов впали есмы, и люте потопи ны буря прегрешений. Но яко рождшая Спаса, Владычице, призри на ны, рабы Твоя, и избави от страстей душетленных.
Песнь 6:
Ирмос: Ят бысть, / но не удержан в персех китовых Иона: / Твой бо образ нося, страдавшаго и погребению давшагося, / яко от чертога, от зверя изыде; / приглашаше же кустодии: / хранящии суетная и ложная, / милость сию оставили есте.
Всем православным заступником был еси, богоизбранный Николае, народом Словенским защиту благую являяй и, яко брат брату, помогай.
О сыне верный Святыя Церкве! Ты ревнитель прославления святых явился еси, храмов созидатель, святых обителей благоукраситель, Святыя Земли и Горы Афонския благотворитель, просвещения православнаго попечитель и монашества покровитель.
В житии вашем и в делех любве образ христианом бысте, боговенчаннии царие Николае и Александро, полагасте бо во главу угла Камень, Христа, Бога нашего.
Бородичен: К тебе прибегаем, Царице Державней, верных покрове, на Тя надежду возлагаем спасения нашего, Пресвятая Владычице Богородице, не презри нас.
Кондак, глас 8:
Избраннии Царем царствующих и Господем господствующих / от рода царей Российских, / благовернии мученицы, / муки душевныя и смерть телесную за Христа приимшии / и венцы небесными увенчавшиися, / к вам, яко покровителем нашим милостивым, / с любовию благодарне вопием: / радуйтеся, царственнии страстотерпцы, / за Русь Святую пред Богом усерднии молитвенницы.
Икос:
Славою и богатством благочестия сияющии, / багряницею многоценною н венцем украшеннии, / милостию и правдою в житии просиявшии, / веру, надежду и любовь к Богу до конца явили есте. / К вам, яко покровителем нашим милостивым, / с любовию благодарне вопием: / радуйтеся, царственнии страстотерпцы, / за Русь Святую пред Богом усерднии молитвенницы.
Песнь 7:
Ирмос: Неизреченное чудо, / в пещи Избавивый пребодобныя отроки из пламене / во Гробе мертв, бездыханен полагается / во спасение нас, поющих: / Избавнтелю Боже, / блгословен еси.
Яко присных ваших, недужных воинов чадолюбие посещасте, царственнии мученицы, и с любовию их утешасте, места же их упокоения слезами вашими орошасте.
Вы есте образ супружества добродетельнаго и детей воспитания благочестиваго, святии царие Николае и Александро. Дом ваш яко цветник духовный соделавше, на Небесех ныне вкупе со чады ликуете,
На высоте славы человеческия пребывая, о Небесных присно помышлял еси, царю Николае, аможе устремися душа твоя святая.
Бородичен: Всесвятая Владычице, оживи ум наш, умерщвленный страстьми многими, и укрепи ны богоугодная творити, да величаем Тя яко Заступницу рода христианскаго.
Песнь 8.
Ирмос: Ужаснися, бояйся, Небо / и да подвижатся основания земли, / се бо в мертвецех вменяется в Вышних Живый / н во Гроб мал странноприемлется. / Егоже, отроцы, благословите, / священницы воспойте, / людие, превозносите во вся веки.
Егда угодницы Божии предрекоша вам путь мученический, якоже Павлу пророк Агав, вы, царственнии страстотерпцы, не уклонистеся ни одесную, ни ошуюю, но мужественне проидосте его, взирающе на Совершителя веры Иисуса Христа.
Во страданиих ваших, страстотерпцы святии, не отвергостеся Пути, Истины и Живота, Христа Бога нашего, не устрашистеся богоборцев, но в терпении шествовасте царским путем в жизнь вечную.
Увы нам, отеческия заветы поправшым, от обета верностн царскому роду, Церковию Святою благословенному, отступльшим и тако от пути Божия отлучившимся. Прости нас, Господи, за вся сия содеянная и помилуй молитвами святых страстотерпец.
Богородичен: Заступницу нашу Тя вемы, Богородице, непрестанно бо о нас молишися, во еже покаятися и исправитися нам, упование и прибежище душ наших.
Песнь 9.
Ирмос: Не рыдай мене, Мати, / зрящи во Гробе, / Егоже во чреве без семене зачала еси, Сына: / восстану бо и прославлюся / н вознесу со славою непрестанно, яко Бог, / верою н любовию Тя величающыя.
Да воскреснет Русь Святая молитвами царственных страстотерпец и новомученик Твоих, Господи, и да расточатся вси врази ея вскоре, и от лица ея да бежат вси ненавидящии ю отныне и до века.
Все упование на Господа возложи, державный царь наш. Такожде и мы со упованием Господу помолимся, да укрепит Он молитвами Богородицы и царственнаго страстотерпца страну нашу в Православии и спасет душы наша.
Яко достойное пение приимите, святии страстотерпцы, малое моление сие и, якоже Христос прият вдовицы две лепте, не возгнушайтеся нас, оканных,страстьми обуреваемых, убогих чтителей и служителей ваших.
МОЛИТВА СВЯТЫМ ЦАРСТВЕННЫМ СТРАСТОТЕРПЦАМ
О, святый страстотерпче царю мучениче Николае! Господь тя избра помазанника Своего, во еже милостивно и право судити людем твоим и хранителем Церкве Православныя быти. Сего ради со страхом Божиим царское служение и о душах попечение совершал еси. Господь же, испытуя тя, яко Иова Многострадальнаго, попусти ти поношения, скорби горькия, измену, предательство, ближних отчуждение и в душевных муках земнаго царства оставление. Вся сия ради блага России, яко верный сын ея, претерпев, и, яко истинный раб Христов, мученическую кончину прием, Небеснаго Царства достигл еси, идеже наслаждаешися Вышния славы у Престола всех Царя, купно со святою супружницею твоею царицею Александрою и царственными чады Алексием, Ольгою, Татианою, Мариею и Анастасиею.
Ныне, имея дерзновение велие у Христа Царя, моли, да простит Господь грех отступления народа нашего и подаст грехов прощение и на всякую добродетель наставит нас, да стяжим смирение, кротость и любовь и сподобимся Небеснаго Царствия, идеже купно с тобою и всеми святыми новомученики и исповедники Российскими прославим Отца и Сына и Святаго Духа, ныне и присно и во веки веков. Аминь.
ОПРЕДЕЛЕНИЕ О ПРОСЛАВЛЕНИИ СВЯТЫХ ЦАРСТВЕННЫХ СТРАСТОТЕРПЦЕВ
Из Деяния Освященного Юбилейного Архиерейского Собора Русской Православной Церкви, состоявшегося в Москве 13-16 августа 2000 года, о соборном прославлении новомучеников и исповедников Российских XX века
3. Прославить как страстотерпцев в сонме новомучеников и исповедников Российских Царскую Семью: Императора Николая II, Императрицу Александру, Царевича Алексия, Великих Княжен Ольгу, Татиану, Марию и Анастасию. В последнем православном Российском монархе и членах его Семьи мы видим людей, искренне стремившихся воплотить в своей жизни заповеди Евангелия. В страданиях, перенесенных Царской Семьей в заточении с кротостью, терпением и смирением, в их мученической кончине в Екатеринбурге в ночь на 4/17 июля 1918 года был явлен побеждающий зло свет Христовой веры подобно тому, как он воссиял в жизни и смерти миллионов православных христиан, претерпевших гонение за Христа в XX веке.
5. Честные останки новопрославленных святых именовать святыми мощами. Когда местонахождение их известно — воздавать им достодолжное почитание, когда неизвестно – оставить на Божие произволение.
7. Службу Собору новомучеников и исповедников Российских составить особую. Благословить составление отдельных служб каждому из прославляемых святых.
8. Общецерковное празднование памяти Собора новомучеников и исповедников Российских совершать 25 января/7 февраля, если этот день совпадет с воскресным днем, а если не совпадет – то в ближайшее воскресенье после 25 января/7 февраля.
9. Память новопрославленным святым праздновать также и в день их кончины или в иной день, связанный с жизнью святого.
10. Писать новопрославленным святым иконы для поклонения согласно определению VII Вселенского Собора.
11. Напечатать жития новопрославляемых новомучеников и исповедников Российских для назидания в благочестии чад церковных.
12. От лица Освященного Собора объявить о сей благой и благодатной радости прославления новых святых всероссийской пастве.
13. Сообщить имена новопрославленных святых Предстоятелям братских Поместных Православных Церквей для включения их в святцы.
Предстательством и молитвами сонма новомучеников и исповедников Российских, предстоящих пред Престолом Божиим и молящихся за наш многострадальный народ, за Русскую Церковь и нашу возлюбленную Отчизну, да укрепит Господь веру православных христиан и ниспошлет нам Свое благословение. Аминь.
Примечание:
Служба и молитва святым Царственным страстотерпцам составлена Синодальной Богослужебной комиссией и утверждена Святейшим Патриархом Московским и всея Руси Алексием II и Священным Синодом Русской Православной Церкви 26 декабря 2001 года.
Aкафист – утвержден Богослужебной комиссией и Священным Синодом Русской Православной Церкви на заседании Св. Синода от 17 июля 2002 года.
Канон – по изданию: Минея дополнительная. Вып. 1. М. Издательский Совет Русской Православной Церкви, 2005.